Gezondheid / Tips

Wat je niet wist over broccoli en je hormoonbalans

Vroeger was broccoli mijn minst favoriete groente ๐Ÿ˜ต Maar broccoli bevat onwijs veel goede nutriรซnten die zeker voor de vrouwelijke hormoonbalans heel belangrijk zijn.

Wat namelijk erg belangrijk is voor de vrouwelijke hormoonbalans is de afbraak en afvoer van hormonen. Zo is het belangrijk dat je elke dag naar het toilet gaat, maar ook dat je lever niet overbelast is en zijn werk goed kan doen. Broccoli draagt bij aan een goede afbraak van hormonen in de lever doordat het het stofje DIM (Di-indolylmethaan) bevat. Dat werkt als volgt:

Oestrogeen kan in de lever op meerdere manieren afgebroken worden en de manier van afbraak is belangrijk. Even ‘simpel’ gezegd zijn er 3 verschillende afbraak producten:

  • De 2 OH variant;
  • De 4 OH variant;
  • De 16 OH variant.

2 OH is een gunstige variant, 16 OH is een niet gunstige variant. Het liefst wil je de 2OH / 16OH verhouding dus vergroten. En daar draagt onder andere DIM aan bij. DIM draagt namelijk bij aan een vergrootte productie van 2OH. Anderzijds kan het schadelijke 16 OH worden verlaagd door regelmatig te sporten ๐Ÿ‹โ›น

Zeker bij klachten als oestrogeendominantie, PCOS, endometriose en PMS kan DIM uit groenten zoals broccoli een goede bijdrage leveren.

Ik hoop dat deze uitleg een soort van duidelijk was voor je ๐Ÿ˜œ Eigenlijk komt het er vooral op neer dat broccoli en andere kruisbloemige groenten heel erg goed zijn voor de hormoonbalans van vrouwen en je mag het dus best wel wat vaker toevoegen aan je eetpatroon ๐Ÿ˜„

De beste manier om je broccoli te bereiden is door het te stomen. Op die manier behoudt het de meeste voedingsstoffen. Andere groenten met DIM zijn kool, spruiten, boerenkool en bloemkool. Ook kun je kiemgroenten wat vaker toevoegen ๐Ÿ˜Š

Geen reacties

    Geef een reactie

    Maak afspraak