Gezondheid / Suppletie

Methylatie

Vandaag heb ik weer een ontzettende interessante opleidingsdag gehad. Ik blijf mezelf ontwikkelen en volg daarom een verdiepende opleiding met daarnaast nog bepaalde bijscholingen. Vandaag was het onderwerp methylatie. Maar wat is methylatie precies? Het is super complex haha, maar ik ga proberen om het jullie hier even kort toelichten ๐Ÿ˜Š

Waar vindt methylatie in je lichaam plaats?

Methylatie is een proces dat continu actief is in alle cellen van ons lichaam. Methylatie is erg belangrijk voor je algehele gezondheid รฉn een verbeterde methylatie draagt bij aan het vertragen van het verouderingsproces.
Daarnaast heeft effect op veel andere processen die in ons lichaam plaats vinden, waaronder:

  • Ontgifting
  • Opbouwen van neurotransmitters (bv. dopamine, serotonine)
  • Opbouwen van hormonen
  • Vormen van immuuncellen
  • Synthese van DNA
  • Produceren van energie
  • Aanmaak van antioxidanten
  • Verminderen van homocysteรฏne

Wat is methylatie dan precies?

Onze gezondheid is enorm afhankelijk van het vermogen om te kunnen methyleren. Zoals je net zag hebben sommige stoffen voor de aanmaak of activatie een methylgroep nodig. (Hiernaast heb ik een methylgroep afgebeeld). Om zo’n methylgroep te ontvangen zijn methyldonoren nodig. Daarmee bedoel ik: stofjes in je lichaam die een methylgroep kunnen afstaan. Belangrijke methyldonoren in je lichaam zijn:

  • SAMe (dit is de belangrijkste);
  • Vitamine B12 (in actieve vorm: methylcobalamine);
  • Folaat (de actieve vorm van foliumzuur);
  • TMG;
  • MSM;
  • DMAE;
  • Choline.

Waarschijnlijk staan hier allemaal stofjes die je niet kent, op vitamine B12 en folaat na. Maakt niet uit. Wat belangrijk is om te weten, is dat deze stoffen een methylgroep kunnen afstaan en dus een methyldonor zijn. Ze moeten dus voldoende aanwezig zijn om methylatie te laten plaatsvinden.

SAMe is de belangrijkste methyldonor. Het heeft niet de meeste methylgroepen. Vitamine B12 heeft bijvoorbeeld meer methylgroepen, maar je lichaam heeft er gewoon voorkeur voor om SAMe te gebruiken.
Als SAMe een methylgroep heeft afgegeven, blijft homocysteรฏne over. Een verhoogd homocysteรฏne gehalte is een risicofactor voor het ontstaan van verschillende chronische ziekten en hart- en vaatziekten.

Gelukkig kan je lichaam dit stofje hergebruiken (en er opnieuw SAMe (of glutathion) van maken) ๐Ÿ˜Š Maar daar heeft je lichaam wel bepaalde co-factoren voor nodig. Een co-factor is eigenlijk een vitamine of mineraal wat helpt bij de omzetting. De co-factoren die in dit geval belangrijk zijn zijn vitamine B6, vitamine B12 en folaat (actieve vorm van foliumzuur).

Heb je dus een tekort in een van deze stoffen? Dan kun je wel eens een verhoogd homocysteรฏne gehalte hebben. De methylatie gaat in dat geval niet helemaal soepel.

Welke factoren hebben een negatieve invloed op de methylatie?

Zoals ik net al aangaf kan een tekort in co-factoren (vitamine B6, B12 en foklaat) zorgen voor een verminderde methylatie.
Dit kan komen door een verkeerde leefstijl, stress, toxische belasting, medicijnen, parasieten. In sommige gevallen kan een intolerantie voor bijvoorbeeld gluten ook zorgen voor een verminderde opname van co-factoren.
Ten tweede kan dit erfelijk bepaald zijn. Dit kun je laten testen door middel van een DNA test.
ร‰n het โ€˜normaleโ€™ homocysteรฏne-gehalte neemt toe met de leeftijd: zoโ€™n 5 tot 10% per 10 jaar.

Je kunt je homocysteรฏnegehalte laten testen in het bloed.
Ook komt het terug in de EMB bloedtest als je methylatie niet helemaal optimaal is. Dit gaat ook vaak samen met een tekort in vitamine B6, B12 en B11 (foliumzuur).

Praktische tips

Het is dus waardevol om je methylatie te verbeteren om zo een te hoog homocysteรฏne gehalte in het bloed te voorkomen. Dit verbetert je algehele gezondheid en bovendien het verouderingsproces vertraagt. Maar wat zijn nou praktische tips die je kunt toepassen om dit te verbeteren?

โ€ข SAMe is de belangrijkste methyldonor. Die krijg je niet door middel van voeding binnen, maar het kan wel aangemaakt worden in je lichaam. Hier zijn de volgende voedingsstoffen voor nodig: foliumzuur (folaat), vitamine B12, vitamine B6, betaรฏne en choline. Deze voedingsstoffen wil je dus het liefst dagelijks voldoende binnenkrijgen. Dat is het belangrijkste.

โ€ข Voor het verlagen van het homocysteรฏne-gehalte is het aan te raden de volgende producten te eten: groente, fruit, kiemen (alfalfa, taugรฉ, broccoli kiemen), avocado, cottage cheese, vis, peulvruchten, ei, uien, knoflook, noten, zaden, algen, gevogelte, broccoli, koolsoorten, witlof, bladgroenten, hele graankorrels, muesli en asperges.

โ€ข Gebruik geen magnetron.

โ€ข Eet veel verschillende kleuren (bietjes, kurkuma, wortel, koffie, spirulina)

โ€ข Een goed werkende methylatie kan verstoord worden door een verkeerde leefstijl, toxische belasting, medicijnen, te weinig beweging, parasieten. In sommige gevallen kan een intolerantie voor bijvoorbeeld gluten ook zorgen voor een verminderde opname van co-factoren.

โ€ข Als je echt tekorten hebt die je niet kunt aanvullen met voeding kun je belangrijke co-factoren door middel van suppletie aanvullen. Maar, wat wel belangrijk is: altijd eerst een multivitamine! Een multivitamine raad ik altijd aan om te nemen en kun je hier bij mij bestellen. Als je echt aan de slag wil gaan met andere suppletie raad ik je aan even advies te vragen.


Dit was echt even een heeeele korte samenvatting van mijn lesdag van vandaag. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Als je vragen hebt mag je me natuurlijk een berichtje sturen ๐Ÿ˜Š

1 reactie

  • […] roken, te vaak eten (meer dan 3x per dag), gebrek aan beweging, te weinig slaap en een hoge homocysteรฏne waarde. Bij beschadigingen vindt er een ontstekingsproces plaats en je lichaam begint dan met de aanmaak […]

    Reply

Geef een reactie

Maak afspraak