Gezondheid / Lifestyle / Suppletie

Magnesium, waar op letten?

Ik schrijf dit artikel terwijl ik heerlijk in het zonnetje heb gezeten vandaag. Stiekem ben ik wel een beetje verbrand, dus ik moet wel weer gaan opletten met de zon. MAAR summer is coming!

Daarom hierbij een mailtje met leuke kennis over magnesium. Een mineraal die ook in de winter heel belangrijk voor ons is, maar zeker in de zomer een hoofdrol speelt โ˜€๏ธ

Maar liefst 30% heeft een magnesium tekort!

Dat we vitamine D opdoen vanuit zonlicht weet je waarschijnlijk wel. In de zomer is het daarom ook niet nodig om vitamine D als suppletie te nemen. Maar wist je ook dat je magnesium status heel erg belangrijk is om vitamine D op te kunnen nemen?

Magnesium en vitamine D gaan hand in hand. Dit is verontrustend, omdat maar liefst 30 procent van de bevolking een magnesium tekort heeft!!  Vitamine D is sowieso een van de meest voorkomende tekorten bij Nederlanders.

Zo’n groot percentage mensen met een magnesium tekort komt doordat we niet genoeg producten eten waar magnesium veel in zit (sesamzaadjes, groene bladgroenten, pompoenpitten, zalm en bijvoorbeeld cacao). Maar ook omdat magnesium veel verbruikt wordt in ons lichaam. Onder andere voor de stressreactie.
Aan de andere kant is magnesium onze natuurlijke rustgever โค๏ธ

๏ธEen tekort kan dus leiden tot een onrustig gevoel.

Hallo vicieuze cirkel ๐Ÿ‘‹

Maar ook zweten leidt tot het verlies van magnesium. Op een hete zomerdag is het daarom super belangrijk om je mineralen aan te vullen, de zogenoemde elektrolyten. Dit zijn calcium, magnesium, natrium en kalium.

Hoe kom je erachter of je een magnesium tekort hebt?

Ten eerste kun je eens kijken of je je herkent in symptomen die komen kijken bij een magnesium tekort (vermoeidheid, hoofdpijn, migraine, spierpijn, onrust, onrustige benen, osteoporose).

Maar dat hoeft niet te betekenen dat je een magnesium tekort hebt. De symptomen kunnen namelijk ook een andere oorzaak hebben.

Ik werk zelf met bloedtesten waar ook de tekorten in vitaminen en mineralen worden getest, waaronder magnesium. Door middel van een bloedtest weet je precies waar jij aan toe bent en welke tekorten je hebt. Zo kun je heel gericht je voeding gaan aanpassen of bepaalde tekorten aanvullen ๐ŸŒฟ

EMb_test_bloedtest_magnesium
EMB test

Meten = Weten ๐Ÿ’‰

Ben jij benieuwd of jij een magnesium tekort hebt? Of andere tekorten? Denk aan een vitamine B12 tekort of zink tekort. Door middel van een EMB test kun je daar achter komen. Ik help je er graag bij! Samen kijken we naar de uitslag en schrijf ik een plan voor je hoe je de tekorten kunt oplossen. Met als doel het verminderen van klachten, het voorkomen van klachten of het krijgen van meer energie! โœจ๐Ÿ™๐Ÿผ

Kijk hier voor meer informatie over een EMB test of plan een afspraak in om een test te doen ๐Ÿ˜Š

Magnesium aanvullen, waar op letten?

Als je magnesium gaat aanvullen met een supplement is het belangrijk om op een aantal dingen te letten.
Zo is de vorm van de magnesium heel belangrijk.
In goedkope supplementen zit een vorm van magnesium die niet makkelijk opgenomen wordt (en bovendien laxerend kan werken). Dat is uiteindelijk duurkoop, want je hebt er helemaal niet aan.
Kies altijd voor een supplement waar magnesium tauraat in zit (voornamelijk als je stress en onrust ervaart) of magnesium malaat (vooral als je veel spierpijn hebt, kramp of onrustige benen).
Je kunt ook voor een combinatie kiezen door middel van een magnesium complex.

Ik raad altijd de magnesium van Vitakruid aan. Ik vind dit een heel goed merk met hoogwaardige supplementen. Dit magnesium supplement is heel erg goed.

Kortingscode

ร‰n ik heb een kortingscode voor je. Als je een bestelling doet bij Vitakruid kun je de code ‘Eline10‘ gebruiken. Hiermee krijg je 10% korting op je volledige bestelling ๐ŸŽ‰

 Dat is weer mooi meegenomen ๐Ÿ™‚

Magnesium voetenbadje of magnesium olie

Het mooie van magnesium is dat het ook opgenomen kan worden via de huid. Zo kun je bijvoorbeeld een magnesium voetenbadje maken of wat magnesium olie op je huid smeren. Maak hier een echt ontspanningsmomentje voor jezelf van en je doet je lichaam heel veel goedsย โค๏ธ

๏ธ

4 reacties

  • Sonna
    24 mei 2021 at 07:02

    Ik vind het lastig om pillen in te slikken, en ik krijg mijn magnesium helaas niet altijd uit voeding. Wat zou je hiervoor aanraden?

    Reply
    • Eline | Grow to glow
      24 mei 2021 at 07:41

      Hoi Sonna, Dankjewel voor je berichtje. Als je het lastig vindt om pillen te slikken, maar toch je magnesium aan wil vullen kun je magnesium malaat gebruiken. Dit is in poedervorm en wordt opgelost in water. Je vindt magnesium malaat hier. (En je hebt 10% korting met de code 153588).

      En anders kun je een magnesium voetenbadje of olie gebruiken. Dan wordt de magnesium door de huid opgenomen. Is iets minder effectief, maar zo vul je in ieder geval wat aan en het werkt heel ontspannend ๐Ÿ˜Š

      Reply
  • Sonna
    27 mei 2021 at 06:09

    Dank je wel Eline, ik heb inmiddels deze online besteld https://www.flinndal.nl/mineralen/magnesium-olie Heb je hier eventueel ook ervaring mee?

    Reply
    • Eline
      27 mei 2021 at 12:01

      Hi Sonna,

      Nee ik ben niet bekend met deze magnesium olie, maar het ziet er goed uit. Zeker het proberen waard. Ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren ๐Ÿ˜Š

      Groetjes,
      Eline | Grow to glow

      Reply

Geef een reactie

Maak afspraak