Lunch / Ontbijtjes

Kurkuma smoothie

Kurkuma poeder wordt verkregen uit wortels van de โ€˜Curcuma Longaโ€™ plant.
De gele kleur komt van de curcumine die erin zit. Curcumine is de werkzame stof in kurkuma. Losse kurkuma poeder bevat ongeveer 3 % curcumine. Kurkuma remt ontstekingsprocessen. Het wordt daarom ook ingezet bij mensen met reumatoรฏde artritis, maar dat is dan vaak in geconcentreerde vorm.
Verder werkt het als een krachtige antioxidant, waardoor het onze lever beschermt ๐Ÿ’›

Kurkuma werkt het beste in combinatie met zwarte peper en een vetrijk gerecht. Vandaar dat ik in dit recept ook koolzaadolie en zwarte peper toevoeg. Dit versterkt de opname- en werking van kurkuma ๐Ÿ™‚

kurkuma smoothie

Wat heb je nodig?

  • 2 medjoul dadels, zonder pit
  • 180 gram mango (of 2 handjes) Tip: gebruik mango uit de vriezer.
  • Een groot glas havermelk (of een andere plantaardige melk)
  • 1 banaan
  • 2 tot 5 tl kurkuma (voeg meer toe als je van lekker kruidig houdt)
  • 1 tl gemberpoeder (voeg meer toe als je van lekker kruidig houdt)
  • 1 tl kaneel (voeg meer toe als je van lekker kruidig houdt)
  • 1 winterpeen
  • 1 el koolzaadolie (of olijfolie)
  • Een flinke snuf zwarte peper

Topping naar keuze, bijvoorbeeld cacaonibs of hennepzaad. Bij voorkeur iets waar je op moet kauwen (goed voor de vertering) en iets wat vetten, vezels en/of eiwitten bevat (zorgt voor een geleidelijke stijging van je bloedsuikerspiegel) ๐Ÿ˜‰

Zo maak je het

Doe alles in een blender en blend het tot een glad geheel. De hoeveelheid melk kun je eventueel naar voorkeur aanpassen. Hou je van een dikkere smoothie dan doe je iets minder melk, hou je van een wat meer vloeibare smoothie, dan doe je iets meer melk. Maar denk eraan dat je kleine hapjes neemt en goed kauwt!

Geen reacties

    Geef een reactie

    Maak afspraak