Gezondheid / Ontbijtjes / Tips

Kefir: wat is het en hoe maak je het?

Kefir maken is een van de meest simpele dingen om te doen. En dat is geweldig aangezien kefir echt SUPER GEZOND is! ๐Ÿ˜๐Ÿ’ช Kefir betekent letterlijk ‘goed gevoel’. De kefircultuur is afkomstig uit de noordelijke Caucasus en is al eeuwen oud.

Het goedje zit bombol probiotica. Yakult verbleekt er bij, ook qua prijs trouwens ๐Ÿ˜œ Maar even zonder gekkigheid: yakult is รฉรฉn grote reclame campagne. Er zitten heel weinig gezonde probiotica in. Bovendien wordt er veel suiker aan toegevoegd. Echt een no go als je dit graag drinkt/eet voor je gezondheid.

Wat is kefir precies?

Kefir komt tot stand door middel van een fermentatie proces. Fermenteren isย het gecontroleerd laten rotten van de zuivel om het langer houdbaar te maken.ย Dat klinkt heel gek, maar het wordt heel vaak ingezet. Bijvoorbeeld bij producten zoals bier, brood, wijn, zuurkool, yoghurt, boter, kaas en zure room, maar ook vanille, koffie, thee, chocola, droge worst, tabasco, sojasaus zijn gefermenteerd. Bij het fermenteren gebruiken weย micro-organismen โ€“ bacteriรซn, schimmels en gisten โ€“ om moleculen af te breken, en zo ontstaan er allerlei nieuwe stoffen en smaken.

Door warmte en vocht gaan de micro-organismen groeien. Tijdens deze groei maken de micro-organismen enzymen aan, die ervoor zorgen dat de zuurgraad, smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en de houdbaarheid van het product verandert.

Het resultaat is een verfrissend, licht tintelend, karnemelkachtige yoghurtdrank ๐Ÿ˜Š

Wat is het voordeel van kefir?

Melkkefir is ontzettend rijk aan voedingsstoffen zoals vitamine B1, B2, B6, B12, C, D, H (biotine) en K. Het bevat ook mineralen en essentiรซle aminozuren, waaronder tryptofaan. Tryptofaan is erg belangrijk voor de stressreactie en werkt rustgevend op het zenuwstelsel. Het is onder andere belangrijk voor de aanmaak van ons gelukshormoon serotonine en ons slaaphormoon melatonine.

Ook bevat melkkefir ook een behoorlijk aantal rechtsdraaiende melkzuuurbacteriรซn. Hierdoor is het licht verteerbaar. Omdat de bacteriรซn de lactose hebben gebruikt voor de fermentatie bevat melkkefir nog maar heel erg weinig lactose. Het draagt verder bij aan een goede balans van bacteriรซn in je darmen. Door het gebruiken van kefir wordt het voedsel beter verteerd en opgenomen door de darmen. Dus een feestje voor je darmen! ๐ŸŽ‰

Last but not least: je kunt kefir continu ‘doorkweken’ zonder een nieuwe starter. Dat doe je door 200 ml van de eerder gemaakte kefir toe te voegen aan een nieuwe liter melk. Doe dit binnen 2 dagen nadat de eerder gemaakte kefir klaar is.

Benodigdheden om kefir te maken

  • 1 liter melk naar keuze. Ik gebruik rauwe geitenmelk, maar je kunt ook (niet-rauwe) geiten-, schapen- of koemelk gebruiken.
  • Kefirstarter
  • Een glazen (weck)pot die goed afgesloten kan worden

Hoe maak je kefir?

  • Gietย 1 liter melk op kamertemperatuur in een weckpot (of een andere glazen pot). Zorg ervoor dat de pot niet helemaal vol is met melk omdat het volume kan toenemen gedurende het fermentatieproces.
  • Voegย 1 sachet kefirstarter toe en roer deze voorzichtig tot de poeder volledig is opgelost.
  • Sluitย de deksel van de weckpot. Laat het 24 tot 48 uur staan op kamertemperatuur zodat het kan fermenteren.
  • Na 48 uurย is de kefir klaar! ๐Ÿ˜Š Je kunt het zo eten. In de koelkast kun je het 2 weken bewaren.

Wat kun je met kefir?

Leuk hoor, kefir maken. Maar wat kun je er precies mee?

Eigenlijk kun je het precies gebruiken zoals je melk gebruikt. Ik gebruik het in m’n smoothie, eet het als een soort van yoghurt รณf maak er een heerlijke chiapudding mee zoals op deze foto ๐Ÿ˜

chiapudding_ontbijt_kefir

Geen reacties

    Geef een reactie

    Maak afspraak