Lifestyle / Podcast

#15 – Doelen halen, habit tracken en consistentie

Dit is helemaal voor jou bedoeld als je bepaalde doelen voor jezelf wil zetten en die ook wil halen. Als je niet weer wil afwijken van je zelf gestelde doelen omdat ze te groot zijn, te uitdagend zijn of niet bij je passen. Het niet halen van de doelen die je zelf gesteld hebt is heel frusterend en kan ook echt je zelfvertrouwen aantasten. Ik gebruik een planner waar elke dag een vraag gesteld wordt en een van de vragen was: “wat betekent doelen halen voor jou?”
Daar mag je bij jezelf even over nadenken. Maar voor mij betekent dat echt in m’n kracht staan. Ik voel me sterk en vol zelfvertrouwen als ik doelen haal die ik zelf stel. Maar aan de andere kant ook heel negatief over mezelf als ik ze niet haal. Als dat bij jou ook zo is dan is deze aflevering voor jou heel interessant. Laten we beginnen.

PS: je kunt dit artikel ook luisteren in de vorm van een podcast aflevering 👇🙂

Soorten doelen

Er zijn verschillende soorten doelen.

Resultaat doelen: hierbij gaat het er meestal om om beter te zijn dan iemand anders. Het nadeel van deze doelen is dat het niet altijd binnen jouw controle ligt. Soms is iemand anders gewoon beter. Denk bijvoorbeeld aan een voetbalwedstrijd. Je kunt het beste geven wat je hebt maar soms is de tegenstander gewoon beter of hebben ze meer geluk in het spel. Ik raad dus aan niet teveel te focussen op prestatiedoelen, tenzij je hier heel goed op gaat en hier heel veel energie van krijgt.

Maar vandaag, in dit artikel wil ik graag even focussen op prestatie doelen en procesdoelen.

Prestatie doelen:  zijn doelen die zich richten op een prestatie van jezelf. Dit kan van alles zijn. Een bepaald aantal kilo’s verliezen, een marathon lopen etc.

Procesdoelen zijn doelen die je stelt in het proces er naar toe, zoals het uitvoeren van bepaalde handelingen, bijvoorbeeld 3x per week 20 minuten hardlopen.

Procesdoelen

Procesdoelen zijn essentieel om je prestatiedoelen te halen!! Je prestatiedoel kan bijvoorbeeld zijn dat je een marathon wil lopen. Maar als jij nu nog amper 5K kan lopen dan is die marathon erg ver weg. Te grote doelen zijn vaak de oorzaak van het niet behalen van de doelen. De weg er naartoe lijkt zó lang en zó groot, alleen de gedachte daaraan zorgt ervoor dat je verstijfd en dat je weer terugvalt in oude gewoontes.

In dat geval is het focussen op een procesdoel veel en veel belangrijker. Wat kun jij elke dag of elke week doen, wat bijdraagt aan het grotere doel?
Het proces voor een marathon is dat je meerdere keren per week gaat hardlopen. De duur en afstand kun je geleidelijk opbouwen. Ik heb zelf een marathon gelopen in oktober 2019. Ik vond het een behoorlijke uitdaging, maar ik was niet bezig met de marathon. Ik was elke week bezig met wat ga ik deze week doen om dichter bij mijn doel te komen. Ook al was dat maar 5 of 15 kilometer hardlopen. Uiteindelijk wist ik dat ik er ging komen als ik dat week in week uit zou doen.

Een marathon is een heel duidelijk voorbeeld. We vinden het allemaal heel normaal dat daar voor getraind wordt. Maar ik weet zeker dat er ook voor de doelen die jij hebt bepaalde procesdoelen te bedenken zijn waardoor het halen van je doel makkelijker is.
Een paar voorbeelden op het gebied van gezondheid zijn:
– Ik ga elke dag een wandeling maken
– Ik drink nog maar 1 cappuccino of koffie per dag in plaats van 3
– Ik eet alleen op zaterdag chips, niet meer doordeweeks
– Doordeweeks drink ik geen frisdrank en vervang ik dit voor water of thee
– Om de dag ga ik een stukje hardlopen

Vermijddoelen en streefdoelen

Procesdoelen opstellen is niet makkelijk, maar er is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Ten eerste is het belangrijk dat je het niet ‘negatief’ formuleert. Dit worden ook wel ‘vermijddoelen‘ genoemd. Een voorbeeld: “Zaterdag avond, wanneer vrienden langskomen, ga ik geen wijn drinken.”
In plaats daarvan kun je het positief formuleren en formuleren als iets waar je naar kunt streven. Dus eigenlijk een ‘streefdoel‘.
Voorbeeld: “Zaterdagavond, wanneer vrienden langskomen, streef ik er naar dat ik 2 wijntjes drink in plaats van 3.”

Ten tweede is het belangrijk dat je niet te streng bent voor jezelf. Om die reden is ook het dit doel: “Zaterdag avond, wanneer vrienden langskomen, ga ik geen wijn drinken.” geen goed doel. Dit is veel te streng. Grote kans dat je daardoor geen leuke avond hebt en alleen maar bezig bent met hoe graag je wel een wijntje wilde drinken.
Dus “Zaterdagavond, wanneer vrienden langskomen, streef ik er naar dat ik 2 wijntjes drink in plaats van 3.” is veel beter.

Habit tracken

Wanneer je prestatiedoelen voor jezelf hebt gesteld en daar procesdoelen onder hebt gehangen ga je focussen op hoe je dit ook daadwerkelijk in praktijk gaat brengen.
De procesdoelen die je hebt bedacht zie ik eigenlijk als ‘gewoontes’. Als jij die handelingen of doelen in je systeem krijgt en er een gewoonte van maakt is de kans dat je het blijft volhouden veel groter. Gewoontes zijn zó sterk. Gewoontes bepalen wie jij bent en wat je doet. Daar geloof ik echt in. En veel gewoontes hebben we onbewust. Goede en slechte. Maar hoe mooi zou het zijn als jij de procesdoelen die je zelf hebt opgesteld bewust tot een gewoonte kan maken.

Habit tracken gaat je helpen bij het creëren van bewustzijn. Ook is het een goede motivatie.
Habit tracken betekent eigenlijk dat je al je procesdoelen onder elkaar op een rijtje zet.
Elke dag vink je aan of je ze hebt gedaan of niet. Hier onder kun je een habit tracker downloaden die ik voor je heb gemaakt.

Consistentie

Consistentie betekent dat je iets consistent doet, dus dat je iets dagelijks doet. Of om de dag. In ieder geval: regelmatig. Er zit structuur in en of je nu een slechte dag hebt of niet of je gaat door een mindere periode. Als je dan zelfs door gaat met de dingen waar jij waarde aan hecht of de procesdoelen die jij hebt opgesteld om je prestatiedoelen te behalen, dan ben je consistent.

Door het habit tracken zul je vanzelf al meer consistentie krijgen. Maar ik vind het toch belangrijk dit nog even extra te benadrukken. Doelen halen betekent consistent werken aan je doelen. No matter what. Daarom is het ook zo belangrijk dat je doelen stelt die je echt wil halen.

Ik zal een voorbeeld van mezelf geven.
Begin 2019 studeerde ik af voor de master Business Development en ondernemerschap aan de universiteit van Utrecht. Afstuderen betekent eigenlijk dat je een eindscriptie schrijft. Een scriptie is meestal een onderzoek en moet in een bepaald format geschreven worden waarbij wetenschappelijke literatuur wordt aangehaald. Dus je moet ook heel veel wetenschappelijke artikelen lezen en die dan op een goede manier in je scriptie verwerken. Dit is best wel complex en een grote klus. Je bent daar minimaal een paar maanden mee bezig.

Mijn prestatiedoel was het afronden van mijn scriptie.
Mijn procesdoel was SUPER simpel: elke dag aan m’n scriptie werken. Het maakte niet uit hoe lang, als ik er maar elke dag, consequent aan werkte.
Dat werkte voor mij. Elke dag maakte ik kleine stapjes vooruit. Ook al zag ik het even niet meer zitten, ook al liep ik helemaal vast, ook al kon ik geen interviews vinden, ook al was ik moe. Ik ging door.

Loop jezelf niet voorbij

Natuurlijk moet ik hier wel een sidenote bij plaatsen 😜 Je moet ook weten wanneer je moet stoppen en wanneer je rust en tijd voor jezelf mag nemen. Hetzelfde geldt met het trainen voor een marathon: als jouw lichaam signalen afgeeft dat er wat extra rust nodig is moet je die ook pakken.

Nu is het aan jou

Dus nu is het aan jou: schrijf voor jezelf op welk prestatiedoel je wil bereiken. Waarschijnlijk zit dat al wel in je hoofd. Wat is jouw grotere doel? Waar zou je écht trots op zijn als je dat hebt bereikt?
Vervolgens ga je procesdoelen voor jezelf zetten.
Wat ga jij op dagelijkse of wekelijkse basis doen, óf aanpassen om ervoor te zorgen dat je jou prestatiedoel behaald? En maak dit klein!! Je procesdoelen moeten enorm laagdrempelig zijn. Als jij zegt: ik ga elke dag 5 kilometer hardlopen, maar je houdt niet van hardlopen, dan heeft het geen zin. Wat kan JIJ doen, wat bij jou past, waar je geen grote drempels ervaart om naar je doelen toe te werken.

En nog 1 tip voordat ik ga afsluiten: soms is het fijn ergens een tijd aan te verbinden.
Ik ga 10 minuten hardlopen en dan stop ik. Maakt niet uit hoe ver je hebt gelopen.
Of ik ga 10 minuten aan die moeilijke opdracht werken. Of ik ga 15 minuten besteden aan het schoonmaken van de douche. Dan ben je in ieder geval BEGONNEN. Want het beginnen is het moeilijkste. Wees niet te streng voor jezelf. En als je een keertje afwijkt van je procesdoelen omdat je even een baaldag hebt. Prima. Can happen. Maar pak het weer op. Opgeven is geen optie. Want je wil je doel behalen.

Geen reacties

    Geef een reactie

    Maak afspraak